Iskelmä

Facebook Instagram

In English På Svenska

4 vinkkiä terveellisempään ruokailuun ja kehon kuunteluun

Eläimet luonnossa osaavat ravita itseään täysin vaistojensa varassa. Usein myös lapset osaavat valita itselleen ravitsevimmat ruoka-aineet vaistojensa varassa. Mikä meissä ”aikuisissa lapsissa” oikein on, kun välillä teemme yksinkertaisista asioista, kuten ruokailusta turhan monimutkaisia? Voisimmeko mekin toimia kehon luonnollisia viestejä paremmin kuunnellen?

Ravitsemuksemme ei ole ainoastaan hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja. Ravinto tuo elinvoimaa ja ruokailu on nautinto. Kun tahdomme lisätä elämästä nauttimista, on meidän lisättävä kehon kuuntelua. Lisäämällä itsensä kuuntelua ruokailun yhteydessä, lisääntyy tietoisuustaito luonnostaan myös muilla elämän osa-alueilla. Seuraavassa vinkkejä kehon kuunteluun ruokailujen yhteydessä:

1. Rauhoitu ruokailun yhteydessä
Oli kyse sitten kaupassa käymisestä tai itse syömisestä, rauhoita itsesi hengityksen ja ajatuksen avulla ennen toimintaa. Luomme harmonista suhdetta asian kuin asian suhteen ryhtymällä toimintaan rentoutuneesta, iloisesta sekä neutraalista olotilasta käsin. Tule siis tietoiseksi ajatuksistasi. Voit kokeilla helppoa harjoitusta: Pysähdy, sulje silmät, keskity omaan hengitykseen muutaman hengenvedon ajan ja totea: ”kaikki on hyvin tässä ja nyt”. Tämä auttaa sinua rauhoittumaan, luottamaan ja tuo yksinkertaisesti hyvä olon – myös ruokailun suhteen.

2. Muistuta itseäsi siitä, mitä olet todella ruokkimassa
Ruokailun hetkellä olemme nauttimassa sekä ruokkimassa elinvoimaamme. Ruokailu on kokonaisvaltainen kokemus, jossa ovat läsnä myös ajatuksemme. On siis tärkeää saada mieli mukaan ruokailuun. Saatamme joskus syödä epäterveellisiä ruokia huonon omantunnon saattelemana. Negatiiviset ajatukset eivät kuitenkaan ruoki elinvoimaamme. Ruokailussa olet todellisuudessa ravitsemassa elinvoimaasi ja unelmiasi. Ravitse siis positiivisia ajatuksia aina, kun mahdollista.

3. Yksikertaista ruokailuja
Tee ruokailusta mahdollisimman helppoa. Syö mieluummin samoja, hyviksi havaitsemiasi ruokia usein sen sijaan, että vaihtelisit ruokia. Tämä helpottaa arkea ja edistää ruokailujen säännöllisyyttä. Kehon tasapaino nauttii rutiineista ja yksinkertaisuudesta. Kun hyvä malli ravita itseään on löytynyt, kehon on helppo pitää tasapainon tuntua yllä ja näin sen ilmoittamat viestit ovat helpompi havaita. Jos haluat herkistää kehon kuuntelua, voit kokeilla, miltä tuntuu, jos karsit päivittäisestä käytöstä seuraavia asioita: sokeri, kahvi, kaakao, alkoholi, lisäaineet, tupakka.

4. Yksi tavoite kerrallaan
Mikäli koet nyt, että ravitsemuksessasi on petrattavaa, nosta yksi yksinkertainen tavoite pöydälle ja keskity siihen. Tavoite voi olla esim. että lisäät tuoreiden kasvisten määrää. Nämä tuovat elinvoimaa ja antavat kevyen olon. Muista, että sinä pystyt mihin vain! Itsensä kannattaa myös tietoisesti ympäröidä kannustavalla joukolla ihmisiä, jotka muistuttavat sinua omasta uskostasi itseesi sekä mahdollisuuksiisi. Tämä on mahdollista mm. Unelma Itsestä Online -ryhmävalmennuksissa.

Harjoita tietoisesti yllä olevia vinkkejä muutaman kuukauden ajan. Tulet huomaamaan eron olemuksessasi ja pian omaat uudenlaiset rutiinit näiden asioiden suhteen ja voit keskittyä entistä elinvoimaisemmin toteuttamaan intohimojasi. Eikun nauttimaan!

Katso video: Unelma Itsestä -valmentajat Tuuli ja Sini-Mara keskustelevat syömisestä

Unelma Itsestä-valmentajat

Seuraa lenkkiä Facebookissa

Seuraa lenkkiä Instagramissa