Iskelmä

Facebook Instagram

In English På Svenska

5 minuutin harjoitus päivässä voi riittää

Onko pidättely ollut joskus vaikeaa liikunnan aikana? Et ole todellakaan yksin. Erään tutkimuksen mukaan joka kolmas nainen on kokenut joskus vastaavaa – ja vielä useammat ovat huolissaan asiasta. Mutta huolista ja vaivoista voi päästä eroon. Muutama lantionpohjan lihasharjoitus päivässä auttaa jo paljon!

Liikunta yhdistetään yleensä aktiiviseen elämään, iloon ja hyvinvointiin. Mutta joskus kävelyyn, juoksuun tai tanssimiseen voi liittyä ikävää virtsankarkailua – jota kokee joka kolmas nainen jossain vaiheessa elämäänsä. Yli tuhat 25–80-vuotiasta naista osallistui tutkimukseen, jossa 35 % kertoi kokeneensa pidättelyvaikeuksia fyysisen aktiviteetin yhteydessä. Vielä useampi (43 %) sanoi olevansa huolissaan mahdollisista vaivoista.

Eniten huolia aiheuttavat liikuntamuodot ovat ryhmäjumpat sekä kävely- ja juoksulenkit. Monet naiset välttävät liikuntaa täysin, koska he pelkäävät virtsankarkailua.*

Jos haluat elää aktiivista elämää ja päästä eroon virtsankarkailusta, kannattaa jatkaa treenaamista. On kuitenkin tärkeää ottaa huomioon myös lihakset, jotka eivät näy ulospäin. Vahvistamalla lantionpohjan lihaksia on mahdollista ehkäistä virtsankarkailua ja päästä vaivoista eroon. Tutkimukset osoittavat, että 70 % voi päästä eroon ongelmasta viiden minuutin päivittäisillä lantionpohjan lihasharjoituksilla.

Lihasharjoituksia voi tehdä missä ja milloin tahansa toisten huomaamatta. Kannattaa käyttää hyväksi arjen pienet tauot ja tehdä harjoituksia vaikkapa ruokakaupan jonossa, liikenneruuhkassa tai suosikkiohjelman mainoskatkolla. Omaksu itsellesi sopiva rutiini, jotta harjoitukset on helpompi muistaa ja niistä tulee luonnollinen osa päivääsi.

Lantionpohjan lihasharjoituksilla on monia muitakin etuja pidättelykyvyn parantamisen lisäksi. Se auttaa myös parantamaan ryhtiä, ehkäisemään selkäkipuja ja vähentämään kohdunlaskeuman riskiä. Voit yksinkertaisesti paremmin ja tunnet itsesi vahvemmaksi. Lihasten vahvistuminen voi myös lisätä seksuaalista nautintoa. Monet naiset ovat kertoneet saavansa voimakkaampia orgasmeja treenattuaan lantionpohjan lihaksia. On siis monta hyvää syytä lihasharjoituksiin. Eikä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa.

Lue lisää osoitteesta www.tena.fi/naiset

* Tutkimukseen osallistui 1000 Ruotsissa asuvaa 25–80-vuotiasta naista.
Se toteutettiin tammikuussa 2014 ja siitä vastasi riippumaton tutkimusyritys Cint TENAn toimeksiannosta.

Seuraa lenkkiä Facebookissa

Seuraa lenkkiä Instagramissa