Iskelmä

Facebook Instagram

In English På Svenska

7 tapaa hyötyliikunnan lisäämiseksi

1. Jokainen askel on tärkeä.
Kävele, kävele ja kävele. Hyötyliikkuja valitsee portaat hissin sijaan ja kävelee niin työ- kuin kauppamatkatkin. Mikäli työmatka on pitkä, lisää askelia jättämällä auto kauimmaiseen parkkiruutuun tai jäämällä bussista yksi pysäkki aikaisemmin pois. Jos sinulla on koira, laita herätyskello soimaan vartti normaalia aiemmin ja kierrä koiran kanssa ylimääräinen lenkki. Hanki askelmittari, niin huomaat, paljon askeleita kertyy. Suositellut 10 000 askelta kuluttaa energiaa noin 300-400 kcal eikä mikään estä tavoittelemasta enemmän.

2. Pyörällä pääsee.
Mikäli kävelymatka työpaikalle on pitkä, voit hurauttaa matkan pyörällä. Pyöräily ei kuormita tuki- ja liikuntaelimistöä ja sopii useimmille. Pyöräily vahvistaa jalkojen lihaksia, parantaa hapenottokykyä ja vahvistaa verenkiertoelimistöä. Reipas puolen tunnin pyöräily kuluttaa energiaa noin 200 kcal.

3. Kotityöt kutsuu.
Unohda lumilingot ja robotti-imurit! Siivoaminen, autonpesu, ruohonleikkuu ja lumityöt ovat kaikki tehokasta hyötyliikuntaa. Jos imurointi ei muuten maistu, tartu varteen liikkumisen ilon vuoksi äläkä kaihda kyykistymisiä sohvan ja sänkyjen alle, sillä mitä enemmän liikut sen tehokkaampaa.

4. Musiikin tahtiin.
Laita kotona radio päälle ja tanssahtele musiikin tahdissa ruoanlaiton tai pyykin laittamisen lomassa.

5. Vaihda kirja levyyn.
Mikäli olet ahkera lukija, hanki kirjan sijasta vaihteeksi äänilevy ja kuuntele sitä kävelylenkillä.

6. Taukojumppa.
Pieni taukojumppa ja venyttely työpäivän lomassa tehostavat keskittymistä ja tarjoavat hyötyliikuntaa. Illalla television katselun ohessa voi sohvalla löhöämisen sijaan kävellä paikallaan tai polkea kuntopyörää.

7. Leikkiin mukaan.
Lapsille leikki on täyspäiväistä työtä ja sitä sopii kokeilla meillä aikuisillakin. Leikkeihin mukaan ja taatusti hiki virtaa: hippaleikki, juoksukisat, lasten kantaminen reppuselässä, hyppely ja lumilinnan rakentaminen ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan.

Lähteet: UKK Instituutti

Seuraa lenkkiä Facebookissa

Seuraa lenkkiä Instagramissa