Iskelmä

Facebook Instagram

In English På Svenska

Miten palata liikunnan pariin treenitauon jälkeen?

Käykö joskus niin, että flunssa nujertaa sinut sängyn pohjalle ja paluu liikunnan pariin tuntuu haastavalta? Syitä siihen, miksi treenitauko on venynyt liian pitkäksi, voivat olla työkiireet, liiallinen stressi, loma tai lähestulkoon mikä vain. Jos liikunta ei ole täysin muodostunut vielä elämäntavaksi, on varsin tyypillistä, että kynnys palata liikunnan pariin nousee. Kenties mietityttää, jaksanko enää harjoitella, onko kuntoni romahtanut ja mistä löydän aikaa liikunnalle. Ei hätää, et ole tämän asian kanssa yksin! Seuraavassa muutama fakta, mitä kehossa tapahtuu tauon aikana ja miten liikunnan pariin kannattaisi palata.

 

Mitä treenitauon aikana tapahtuu?

Lyhyt, viikosta pariin kestänyt treenitauko ei vielä romahduta kuntoa. Joskus se voi olla jopa ihan paikallaan. Jos kuitenkin tauko harjoittelusta venyy pidemmäksi, jopa kuukausia kestäväksi, pääsee lihaskunto laskemaan ja lihasmassa pienentymään. Kestävyyskunnon osalta lasku tapahtuu vielä nopeammin. Parissa viikossa kestävyyskunto laskee 10% ja 3-4kk jälkeen jopa 20%.

On hyvä muistaa, että mitä nopeammin palaa liikunnan pariin, sen helpompaa se on. Lihaskunnon palauttaminen on paljon helpompaa kuin sen rakentaminen alusta saakka. Tämä johtuu osittain ns. lihasmuistista, minkä ansiosta voimatasot ja lihasmassa palautuvat suhteellisen helposti aiemmalle tasolleen. Kestävyyskuntokin saadaan melko pian palautettua lähtötasolleen, kunhan säännöllinen liikunta palautetaan arkeen. Syynä on kestävyysliikunnan avulla hankittu, tiheä hiussuoniverkosto, joka ei kovin helposti rapistu lyhyiden taukojen – eikä edes muutamien kuukausienkaan aikana.

 

Liikunnan pariin palaaminen

Tärkeintä on, että lähtee ylipäätään uudelleen liikkeelle. Kannattaa aloittaa maltilla ja tunnistaa oma lähtötasonsa. Tyypillisin kompastuskivi on lähteä suorittamaan liikuntaa omaan tasoonsa nähden turhan paljon ja liian kovaa. Silloin vaarana on, että liikunta ei tunnukaan nautinnolliselta, kuten kuuluisi, ja innostus voi lopahtaa nopeasti. Toinen vaihtoehto on, että innokkaimmilla suorittamisvaihde jää päälle ja kun siihen lisätään työstressi ja liian vähäiset unet sekä mahdollisen perhe-elämän sovittaminen, on olo koko ajan väsynyt eikä kuntokaan tällöin kasva.

Tauon on jälleen hyvä hetki miettiä, minkälainen liikunta tuntuisi hyvältä ja mitkä lajit sopisivat tämän hetkiseen elämäntilanteeseen. Liikuntaa kannattaa ilman muuta harrastaa monipuolisesti, mutta jotta se olisi pysyvä osa elämää, on lajien ilman muuta oltava itselle mieluisia ja rakkaita. Myös muun elämän kokonaiskuormitus kannattaa ottaa huomioon, sillä kynttilää ei kannata polttaa molemmista päistä.

Jos arki on rasittavaa, kannattaa liikuntaa harrastaa kevyemmin ja keskittyä ylläpitämään kuntotasoaan. Kun vähitellen peruskunto rakentuu vahvaksi ja stressinhallinta kunnossa, voi harjoittelusta tehdä jälleen kehittävämpää. Jos taas tauon jälkeen olo on levännyt ja energinen, ei tietenkään ole mitään estettä asettaa itselleen kunnon tavoitteita ja lähteä hommiin saman tien.

 

Liikunnan riemuisia hetkiä,

Suvi,

Unelma Itsestä -valmentaja

Lisää tietoa Unelma itsestä-nettivalmennuksesta osoitteesta https://www.unelmaitsesta.fi.

Seuraa lenkkiä Facebookissa

Seuraa lenkkiä Instagramissa


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/fs2/13/likkojen/public_html/lenkki2017/wp-content/themes/lenkki/_instagram.php on line 36