Iskelmä

Facebook Instagram

In English På Svenska

9 tapaa lisätä itsevarmuutta päivääsi

Itsevarmuutta voi lisätä asettamalla itsensä epämukavuusalueelle ja havaitsemalla sekä omat vahvat puolet että negatiiviset ajatusmallit.

 

Mitä tahansa elämässä haluaakaan saavuttaa, itsevarmuus on kaiken avain. Itsevarmuus ja omaan itseensä luottaminen ovat asioita, joissa voi kehittyä. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Tässä yhdeksän keinoa, joiden avulla oman itsevarmuutensa voi laittaa kukkimaan.

 

Aloita moikkaamalla

Tuntemattomien ihmisten kanssa kommunikointi voi monesti tuntua jännittävältä. Miten sitten voi päästä yli tästä uusiin ihmisiin tutustumiseen liittyvästä jännityksestä? Psykologian professori Sean D. Young ehdottaa, että kannattaa aloittaa tuntemattomien ihmisten moikkaamisesta.

– Sano ”moi” tuntemattomalle, kun kävelet hänen ohitseen, jos yrität päästä yli ujoudesta. Tämän jälkeen mieti, että sait tehtyä sen mitä halusitkin, Young kertoo.

 

Aseta itsesi epämukaviin tilanteisiin

Jos haluamme oppia nauttimaan tilanteista, jotka tällä hetkellä tekevät olomme epämukavaksi, näihin tilanteisiin täytyy vain rohkeasti sukeltaa sisään. Kun myöhemmin näistä tilanteista huomaa selviävänsä ilman suurta stressiä, tietää, että oma itsevarmuus on kasvanut roppakaupalla. Epämukavuusalueelle on joskus pakko asettua.

 

Anna itsellesi tunnustusta

Itsevarmuus ja itsensä rakastaminen kulkevat käsi kädessä. Omat vahvuudet on opittava tunnistamaan. Mentori ja bisnesasiantuntija Heather Monahan kertoo, että jokaisella meistä on jokin lempiominaisuutemme itsessämme. Jos olet epävarma, mikä omasi voisi olla, kannattaa kysyä joltain läheiseltä ihmiseltä, mikä se hänen mielestään on.

 

Älä pelkää pyytää, mitä haluat

Asioiden saavuttamiseksi täytyy joskus vain päättäväisesti ilmaista muille, mitä haluaa. Päättäväisyys ei merkitse samaa kuin hankaluus tai öykkäröinti. Omia tarpeita voi puolustaa ilman, että tekee hallaa muille.

 

Mieti, millä voit buustata itsevarmuuttasi

Jos olet menossa vaikkapa työhaastatteluun, saatat tarvita jonkinlaisen pikaisen buustauksen omalle itsevarmuudelle. Mieti, mikä sinulle itsellesi toimisi. Se voi olla tietynlaisen musiikin kuunteleminen tai tietylle läheiselle ihmiselle soittaminen.

– Kuuntele musiikkia, joka sytyttää sinut. Ajattele jotakin kertaa, kun saavutit jonkin unelmasi, ja tartu siihen tunteeseen ja anna sen loistaa sinusta, neuvoo Heather Monahan.

 

 Havaitse negatiiviset ajattelumallisi

Olemme varmasti kaikki syyllistyneet sellaiseen oman pään sisäiseen puheeseen, jossa väitämme, että emme osaa emmekä ole tarpeeksi kykeneviä johonkin. Tällainen negatiivinen sisäinen puhe on tiedostettava, jotta sen voi katkaista. Hyvinvointiasiantuntija Jamie Price neuvoo, että negatiiviset ajatukset kannattaa kirjoittaa ylös ja kääntää sitten myönteisemmiksi.

– Jos muutat ”minulla ei ole itsekuria” -ajatuksen muotoon ”itsekuri tuottaa minulle haasteita, mutta työstän asiaa”, tällä voi olla suuri vaikutus, Price kertoo

 

Nauti omalaatuisista puolistasi

Meissä kaikissa on omat outoutemme ja erikoisuutemme, jotka tekevät meistä ainutlaatuisia. Näitä puolia vastaan ei kannata taistella, vaan niistä tulisi nauttia. Näin oma itsetuntokin kohoaa. Tätä mieltä on PR-asiantuntija Madeline Familia.

– Oli kyse sitten hiustesi rakenteesta, ihonväristäsi, aksentistasi, kropastasi tai kulttuuristasi, rakasta omalaatuisia puoliasi äläkä koskaan vertaa itseäsi muihin, Familia sanoo.

 

Keskity positiiviseen energiaan

Energioista puhuminen voi kuulostaa äkkiseltään turhan hippimäiseltä, mutta luennoitsija ja hyväntekijä Soulaima Gouranin mukaan positiivisen energian tuntemisella arkisessa elämässä on tärkeä vaikutus itsetuntoon.

– Jos osoitat muille innostusta ja iloa, tuo energia voi siirtyä vastaanottavaan osapuoleen. Tämä saa sinut vaikuttamaan itsevarmemmalta, ja lopulta se saa sinut myös tuntemaan itsesi itsevarmaksi, Gouran väittää.

 

Meditoi

Meditoimalla pääsee käsiksi oman mielensä syvimpiin syövereihin. Tätä kautta pystyt tutustumaan omiin epävarmuuksiisi ja siihen, mistä ne oikein kumpuavat. Epävarmuuksien tunnistaminen on ensimmäinen askel itsevarmuuden lisäämisessä, sillä tämän tehtyäsi tiedät, mihin juuri sinun on kiinnitettävä huomiota matkalla itsevarmempaan elämään.

Lähde: Voice.fi

Seuraa lenkkiä Facebookissa

Seuraa lenkkiä Instagramissa